Kisah Masyarakat

Ramai sayu baca perkongsian wanita ini. Sampai dapat perhatian Najib Razak

SEKITAR 600,000 isi rumah daripada golongan berpendapatan pertengahan (M40) telah tergelincir ke dalam kategori golongan berpendapatan rendah (B40) susulan penul4ran w4bak C0VID-19.

Malah, Sekretariat Majlis Tindakan Ekonomi (AEC) seperti yang dilaporkan oleh Jabatan Perangkaan untuk tahun 2019, turut menyatakan sekurang-kurangnya 8 peratus isi rumah memperlihatkan penurunan pendapatan di ambang pendapatan maksimum B40 iaitu RM4,850 sebulan.

Seroang pengguna Facebook Natsha Khairul ada berkongsi kisah suami beliau yang tek4n sejak PKP kerana tidak mempunyai pekerjaan.

“Ini realiti..berlaku kat suami sy. Start PKP xdpt kerja, 4 hari 4 mlm xtido. Sy perhati dia solat sampai 7 rakaat xsia2p. Tiba2 dia nagis. Dia macam histeri nampak saya, kata saya ni klon..”

Posting tersebut telah menarik perhatian Najib Razak

Berikut perkongsian dari FB Najib Razak

“Ahhh sedih hati saya baca ni.

“Semoga tabah menghadapi dugaan ini.

Guys korang semua ada apa-apa kesusahan, ingatlah.

Boleh kongsi di sini dengan saya dan kawan-kawan semua.

Di FB saya ini, saya lihat ramai sudi bantu sesama kawan-kawan sini dapatkan kerja, bantu membantu juga.

Kita semua 1Malaysia, kita bersaudara.

Ramai menghadapi tekanan kewangan dan juga mental. Saya amat bimbang dengan situasi semasa ini.

Saya difahamkan ada pemimpin UMNO Johor telah menyampaikan bantuan kepada yang terjejas.

UMNO di setiap negeri, bahagian dan cawangan juga bersiap sedia sentiasa bantu rakyat.

Kita bantu ikut apa yang mampu.

UMNO ditubuhkan oleh rakyat akar umbi.

UMNO dimiliki rakyat akar umbi selamanya.

“UMNO beri dan hulurkan apa yang kami ada.”

Rata-rata netizan melahrian rasa simpati

“Setiap orang ada kesusahan yang dihadapi semasa pandemik covid19 melanda negara nie….Sebab itu laa… agak tidak bagus bila kerajaan tidak serius buat lockdown… Ramai yang perlu kembali pada kehidupan normal dalam masa terdekat agar mereka boleh teruskan hidup…Bila sekatan masih berjalan, maka sehingga itulah akan terhad segala aspek kehidupan kita semua…”

Berbanggalah pada diri kita semua sehingga ke hari ini pun kita masih waras, kuat dan berjaya jalani kesusahan yg tidak siapa tahu… Semoga Allah jaga kita semua.

“Allahu. Selama ini saya hanya silent reader di sini. Kali ini tak tahan juga hati nak komen.

Tekanan, stress, kemurungan akibat pandemik covid, akibat PKP demi PKP, lockdown demi lockdown adalah real tuan-tuan.

Pernah seorang wanita menelefon saya di Subuh hari dengan tangisan paling sedih dan sayu pernah saya dengar. Rupanya masa tu dia duduk dalam tandas dan sedang pegang botol klorox.. Dia nak bunuh diri..Namun alhamdulillah, niat itu dia batalkan setelah tenang dapat meluahkan timbunan masalah yang dihadapi. Ia real. Ia real. Jangan sesekali mempersendakan mereka yang mengadu tertekan. Kita tidak berada dalam kasut mereka, maka usah menghakimi”

“Setiap orang ada kesusahan yang dihadapi semasa pandemik covid19 melanda negara nie….
Sebab itu laa… agak tidak bagus bila kerajaan tidak serius buat lockdown… Ramai yang perlu kembali pada kehidupan normal dalam masa terdekat agar mereka boleh teruskan hidup…
Bila sekatan masih berjalan, maka sehingga itulah akan terhad segala aspek kehidupan kita semua…
Berbanggalah pada diri kita semua sehingga ke hari ini pun kita masih waras, kuat dan berjaya jalani kesusahan yg tidak siapa tahu… Semoga Allah jaga kita semua…”

Terdahulu pernah tular di media sosial tentang seorang suami yang kurung isteri dan anak di dalam rumah akibat tekanan PKP.

Akibat tekanan perasaan yang dialami kerana tidak mempunyai pekerjaan, susulan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (PKP), seorang lelaki nekad bertindak mengurung isteri dan dua anaknya.

Kejadian berlaku di sebuah rumah di Taman Nusa Intan, Seremban pada Isnin, menurut laporan Utusan Malaysia, memetik Pegawai Operasi Balai Bomba Senawang, Zinurin Sari

NAJIB RAZAK LUAH RASA SEDIH DENGAN APA YANG TERJADI.. INI NAJIB MINTA

Menerusi Facebook Najib Razak, beliau meluahkan rasa sedih dengan apa yang terjadi kepada keluarga tersebut.

Menurut Najib Razak perkara begini tidak sepatutnya berlaku jika kerajaan yang ada sekarang menguruskan hal ehwal kebajikan rakyat dengan betul.

Di dalam kenyataan beliau, memberitahu sesiapa yang ada masalah boleh terus komen di page beliau dan jangan lah simpan di dalam hati.

Sejak posting tersebut dimuatnaik satu jam yang lalu, hampir 7000 tanda suka dan beribu komen telah Najib Razak terima.

“Sedih baca berita macam ini. Ramai tertekan. Hilang kerja. Pendapatan kurang. Tekanan mental juga perlu diuruskan memandangkan kita lama di rumah, tak dapat ke mana-mana.

Semua ni boleh dielakkan jika kerajaan uruskan dengan baik. Ada apa-apa jangan simpan guys. Boleh datang cerita kat FB saya. Kawan-kawan pun ramai sini” – Najib Razak

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami

sumber: FB Najib Razak

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *