Luar Negara

Belasungkawa Buat Indonesia, Kapal KRI Nanggala Di Temui, 53 Anak Kapal Maut.

JAKARTA: Panglima Angkatan Tentera Nasional Indonesia (TNI), Hadi Tjahjanto hari ini mengesahkan kesemua 53 anak kapal KRI Nanggala 402 telah mening.gal dunia.

Ia selepas beberapa bahagian kapal selam itu ditemui hasil penelitian dasar laut.

Antara yang ditemui kemudi kipas belakang kapal selam, sauh, bahagian luar badan, kemudi selam timbul, bahagian kapal yang lain.

Perkara itu disahkan beliau menerusi satu sidang media hari ini.

Ketua Angkatan Laut (KSAL) Laksamana TNI Yudo Margono memaklumkan keadaan kapal Nanggala-402 terb.elah menjadi tiga bahagian.

“Ini terdapat bagian-bagian dari KRI Nanggala. Di sana KRI Nanggala terbelah jadi tiga bagian,” kata Yudo dalam satu sesi temubual.

Yudo memberitahu bahawa keadaan kapal tersebut didapati berdasarkan pantauan Kapal Bantu Angkatan Laut Indonesia (KRI Rigel).

“Kontak ditemui dalam keadalaman 800 meter. Kemudian dikenal pasti kontak tersebut oleh MV Swift Rescue pada 07.37 waktu Indonesia.”

https://youtu.be/-M3sz_OTsuw

“Dan pada pukul 09.04, ROV Singapura mendapatkan kontak visual pada posisi 7 darjat 48 minit 56 detik selatan dan 114 derajat 51 minit 20 detik timur, tepatnya dari titik teng.gelamnya Nanggala berjarak lebih kurang 15000 yard di selatan, pada kedalaman 838 meter terdapat bahagian-bahagian dari Nanggala.”

Sebelum ini anak Leftenan Satu Imam Adi itu dirakamkan menangis dan mengunci pintu bilik agar bapanya tidak boleh keluar.

Bagaikan sudah dapat mengagak ada sesuatu yang bakal menimpa, anak salah seorang mangsa KRI Nanggala-402 milik Angkatan Laut Tentera Nasional Indonesia (TNI) yang disahkan teng.gelam pada Sabtu, bersungguh-sungguh mel.arang ayahnya daripada keluar bekerja.

Dalam sebuah video yang tular di laman sosial, anak Leftenan Satu Imam Adi itu dirakamkan menangis dan mengunci pintu bilik agar bapanya tidak boleh keluar.

“Kenapa enggak (tidak) boleh kerja?” itu soalan yang kedengaran ditanya wanita yang merakam video berkenaan. Dikancing (Pintu sudah dikunci),” jawab kanak-kanak itu.

Bapa Imam Adi, Edi Sujianto mengesahkan video tersebut dirakamkan menantunya Isnin lalu, sebelum anaknya keluar bekerja.

“Memang p.elik perilakunya. Sebelum ini tidak pernah begitu,” kata Edi seperti yang dipetik dari portal Detik.

Edi bagaimanapun enggan mengaitkan perkara itu dengan tragedi yang menimpa. “Mungkin itu hanya kebetulan, katanya.

Imam Adi, bapa kepada dua anak berusia 2 dan 5 tahun, memulakan kerjaya sebagai tentera laut pada 2015 dan bertugas KRI Nanggala-402 sejak 2017.

Sementara itu, ahli keluarga m.angsa yang lain juga masih belum putus harapan biarpun pihak berkuasa mengesahkan kapal itu teng.gelam dan tiada yang terselamat.

Kediaman keluarga Ady Sonata di Jawa Timur, sejak Khamis lalu tidak sunyi daripada bacaan ayat suci al-Quran dan doa.

Sepupu Ady, Widya Ayu Retnowulan memberitahu Kompas, keluarga masih berharap Ady dan kapal selam KRI Nanggala 402 ditemui.

“Apa yang boleh kami lakukan hanyalah berdoa semoga KRI Nanggala-402 segera ditemukan dan Ady serta seluruh anak kapal selamat,” katanya.

Sementara itu, adik Ryan Yogie Pratama juga mengharapkan orang ramai terus dapat sama-sama mendoakan abangnya, malah masih menyimpan harapan untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri bersama.

“Kuat ya kak (abang), semangat buat berjuang. Kita sekeluarga nunggu (menunggu) kak Yogie pulang ke rumah, lebaran kita kumpul ya kak. Doa terbaik buat kamu kak,” tulis Ur Vienna di Twitter.

Berita mengenai teng.gelamnya KRI Nanggala 402 adalah berita menyedihkan bagi seluruh Indonesia. Di tengah kes.edihan, muncul sebuah video kru kapal selam bermain gitar dan menyanyikan lagu berjudul ‘Sampai jumpa’.

 

Video itu dimuat naik oleh Erix Soekamti, vokalis yang bertanggungjawab mempopularkan lagu itu di media sosial Instagram miliknya. Dalam video berdurasi 22 saat itu, anda dapat melihat salah seorang kru bermain gitar, sementara yang lain menyanyikan lirik lagu ‘Sampai jumpa’.

“Prayforkrinanggala402,” kata Erix Soekamti disertai dengan emotikon menangis, seperti dikutip dari kapsyen video di Instagram.

Hantaran itu tular dan mula dibanjiri dengan komen netizen. Mereka juga mendoakan nasib anak kapal KRI Nanggala 402 yang telah dinyatakan “SUBS.UNK” atau l.emas.

“Orang-orang yang tenang menghadap Yang Mahakuasa, saudara-saudara dan para komandan. Insya Allah Husnul Khotimah,” kata netizen di ruangan komen.

“Sangat sedih, Ya Allah. Salam Sejahtera kepada Nanggala,” komen netizen lain. “Meremang bulu roma. Al-fatihah,” kata yang lain di ruangan komen.

Kredit : Astro

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!
PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *