Berjaya Turun Berat Badan, Shima Beri Sebab Perlu Kurus

Kuala Lumpur: Penyanyi Shima, 52, berjaya menurunkan berat badan daripada 85 kilogram (kg) ke 48kg hingga penampilan terbarunya mendapat perhatian pengikut dan peminat di laman sosial.

Shima atau nama sebenarnya Ku Nazhatul Shima Ku Kamarazzaman berkata, dia berjaya menurunkan berat sebanyak 37kg dalam tempoh setahun selepas mengamalkan diet pemakanan sihat.

Menurut Shima, masalah slipp3d disc memaksa dirinya untuk mengubah gaya hidup.

“Pada 2019, saya ada slipp3d disc dengan berat badan 85kg. Jadi, saya terpaksa turunkan berat sebab sudah terlampau sakit. Apabila buat pemeriksaan darah dan penyakit lain, doktor menasihati saya untuk mulakan penjagaan pemakanan. Alhamdulillah, saya tiada masalah darah tinggi dan kencing manis.

“Memandangkan saya memiliki rangka kecil, jadi kalau tidak buat apa-apa memang akan menjadi lebih teruk. Disebabkan itu saya berusaha. Mahu atau tidak dan sebab fikir kesihatan, saya buat secara perlahan-lahan. Bukan sebab nak cantik pun.

“Doktor memberi nasihat cara pemakanan yang sesuai dengan kumpulan darah saya. Saya ikut semua. Cuma tidak boleh buat senaman sebab slipp3d disc. Alhamdulillah sekarang berat kekal antara 48 hingga 50kg. Ia adalah berat asal saya dulu,” katanya kepada Harian Metro.

Menurut Shima, dalam tempoh enam bulan pertama, dia tidak mengambil nasi, gula dan hanya makan sayur-sayuran.

“Memang ‘sakit’ juga, tapi hasilnya berat saya turun daripada 85kg ke 75kg. Pada November tahun lalu berat saya sudah mencecah 48kg. Selepas itu, saya cuba kekalkan. Sekarang pun saya hanya gunakan gula merah. Makan nasi pun jarang dan jika ambil pun segenggam saja.

“Saya tak mampu sediakan makanan di3t yang mahal. Saya hanya makan sayur, telur, ikan dan sumber protin lain. Saya nak sihat saja, tapi tidak ada jalan pintas. Ini pengalaman sendiri. Disiplin kena kuat. Semuanya saya masak di rumah sebab senang nak kawal,” katanya.

Berkongsi mengenai keadaan kesihatannya sekarang, Shima berkata, dia sudah tidak mengalami masalah s4kit tumit dan lutut.

“Slipped disc masih ada. Cuma apabila berat badan berkurangan, sakit tumit dan lutut tak ada lagi. Perjalanan dan pengalaman ini saya kongsikan di saluran YouTube saya yang mengandungi lima episod,” katanya.

sumber :hmetro / youtube ku nazatul shima

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! MH Network

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment on "Berjaya Turun Berat Badan, Shima Beri Sebab Perlu Kurus"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*