Tempatan

Netizan perasan warna jarvm bertukar, Seorang D0ktor tampil buat penjelasan

Program Imun1sasi C0VID-19 Kebangsaan, program imuni.sasi terbesar dalam sejarah negara bermula secara rasmi petang ini bagi membendung penularan pand3mik itu.

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dijadualkan menjadi individu pertama di negara ini menerima vaks1n itu di Malaysia di bawah program berkenaan di Pejabat Kesihatan Presint 11, di sini, kira-kira 3 petang.

Fasa pertama ini akan berlangsung hingga April depan menyaksikan lebih 500,000 anggota barisan hadapan menerima vaksin tersebut; fasa kedua bermula dari April hingga Ogos, melibatkan warga emas berusia 60 tahun ke atas serta kumpulan rentan dengan masalah morbiditi selain orang kurang upaya, manakala fasa ketiga dijadual dari Mei hingga Februari 2022 untuk kumpulan berusia 18 tahun dan ke atas.

DETIK PM JADI ORANG PERTAMA AMBIL VAKSIN
Perdana Menteri, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, menjadi individu pertama mendapat suntikan vaks1n C0vid-19, sebentar tadi.

Menerusi siaran langsung, Perdana Menteri disuntikk di sempena pelancaran Program Imunisasii C0V-19 Kebangsaan di Putrajaya.

Warna Jarvm Bertvkar? 

Namun begitu, seorang netizan menimbulkan persoalan kenapa warna jarvm tersebut bertvkar

“Adakah saya RA.BUN warna atau mata sya tak PAKAR membezakan warna??Sya maLu dan segan pasaL masaLah mata sya ni tp sya terpaksa bertanya sbb sya tahu sya bukan AhLi SiLap Mata..Hanya yg AHLI sahaja berhak memberi penjeLasan..” tulis pemilik akaun RayZna AmAc.

Ternyta perkara tersebut menimbulkan persoalan di kalangan netizan

Tidak membiarkan perkara tersebut, seorang doktor perubatan tampil membuat penjelasan

TUKAR “JAR.UM VA.KSIN” SEMASA S.UNTIK PM

Ada follower tanya “Betul ke ni doktor, jarum dia berubah?? Ambil uba.t pakai warna biru kemudian bila suntik dah tukar warna oren?? Menipu ke? Risau takut info ni mengelirukan masyarakat luar sana.

Terima kasih. Betul. Bagi mereka yang tak tahu, ianya akan sangat mengelirukan. Antiva.ksin setiap masa akan cuba cari cara dan hel4h untuk meni.pu kita dan membe.nci kepada v4ksin.

Baiklah. Keadaan ini memang biasa berlaku. Terutama para ibu bapa yang menemankan bayi kecil mereka suntik di klinik-klinik, mereka selalu nampak keadaan ini. Nurse akan melakukan hal yang sama. Apa dia? Iaitu

1. Ambil jar.um dengan saiz lebih besar untuk menarik masuk ubat dari ampoule/vial v4ksin. Kenapa? Sebab lebih cepat dan mudah prosesnya menarik ubat utk masuk ke dalam picagari (syring) dengan cepat.

Ada yang pakai warna biru (saiz 23G), ada yg pakai lebih besar seperti warna hijau (saiz 21G)

2. Selepas ubat dah masuk dalam picagari (syringe), kemudian nurse/doctor akan tukarkan jarum sahaja kepada saiz yang lebih sesuai iaitu tempat suntikan dan saiz badan individu. Picagari tak akan bertukar ya.

Jika nak suntik pada bahagian punggung orang dewasa yang lebih tebal isi kulit dan lemak, maka doktor akan tukarkan kepada jarum warna biru juga (jarum berbeza dengan jarum yg dipakai pada awalnya) ataupun jarum berwarna hijau.

Jika nak suntik pada bahagian lengan, nak pakai jarum biru pun boleh jika berbadan besar, tetapi kebanyakkan kami akan memilih jarum berwarna oren kecil bersaiz 25G.

Setiap saiz jarum berbeza diameter dan panjangnya. Ini sangat penting dalam memilih jenis sun.tikan yang diberikan. Begitu juga apabila doktor/nurse ingin mengambil d4rah pes4kit. Ada macam2 warna kan?

Selain itu, antara sebab penting perlu tukar jarum tersebut adalah untuk mengelakkan kontaminasi silang atau cross inf.ection daripada permukaan ampoule/vial kepada kulit dan lapisan bawah kulit.

Ok. Dah boleh stop sebarkan berita tersebut.
Jangan keliru.kan masyarakat lagi ye antiva.ksin. Belajarlah untuk memberi manfaat kepada orang lain, bukan berikan kemud4ratan

Frontliner
Dr. Arisman, MD.

Dalam pada itu ada di kalangan netizan yang mendakwa prosuder tersebut adalah perkara biasa ketika jururawat memberikan sun.tikan kepada pesak1t.

PM Seru Rakyat Untuk Mengambil Va.ksiin

“Saya ingin memanjatkan syukur kepada Allah SWT kerana hari ini saya sudah menerima va.ksin C0vid-19 yang pertama di negara kita.”

Itu ayat pertama diluahkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebaik bertemu media selepas menerima suntikan vaks1n C0vid-19 jenis Pfizer-BioNTech di Pejabat Kesihatan Putrajaya, hari ini.

Beliau meluahkan keyakinan bahawa vaksin C0vid-19 adalah cukup selamat dan berkesan.

“Kalau tengok keadaan saya setakat ini, Alhamdulillah.

“Jadi saya nak merayu kepada semua rakyat Malaysia dan mereka yang tinggal di Malaysia yang kita sudah putuskan untuk memberikan suntik4n vak.sin C0vid-19 secara percuma.

“Tampil ke depan m byendaftar di dalam MySejahtera supaya dapat ditentukan giliran bila dan di mana saudara dan saudari akan diberikan suntikan v4ksin C0vid-19 ini,” katanya.

Beliau berkata, kerajaan yakin dan percaya bahawa usaha sedang dibuat adalah untuk menentukan negara dapat memutuskan rantaian C0vid-19.

Perdana Menteri menyeru semua penduduk di Malaysia mendokong usaha menerusi Program Imunis4si C0vid-19 Kebangsaan (PICK) yang bermula secara rasmi, hari ini.

SOALAN WARTAWAN PADA PM

Wartawan: S4kit tak?

Muhyiddin: Tak rasa apa pun, saya tunggu sekejap tengok dah selesai. Macam suntikan biasa, Tan Sri (Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah) ada sini pun ok (selepas disuntik vaksin). Insya-Allah dalam masa singkat Malaysia akan bebas daripada wabak Covid-19 ini. Terima kasih saya ucapkan.

Sementara itu, jurusuntik yang melakukan suntikan vaksin kepada Perdana Menteri, Ketua Jururawat Pejabat Kesihatan Putrajaya, Lina Ibrahim bersyukur terpilih untuk tugas besar itu.

“Syukur Alhamdulillah kerana saua dipilih untuk memberikan vaksin kepada pemimpin tertinggi negara iaitu Perdana Menteri sendiri.

“Tambahan pula ini adalah vaksin baru,” katanya ringkas

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! MH Network

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *