“Masih Ada Juri Berfikiran Lama”- Hattan Kec3wa Dengan Pemilihan Finalis AJL 35

Episod ketiga separuh akhir Muzik Muzik 35 (SFMM35) yang berlangsung malam tadi selepas beberapa minggu ditunda menyaksikan pengumumam 12 finalis yang layak ke Anugerah Juara Lagu ke-35.

Meskpipun ada yang bergembira dengan senarai tersebut namun kebanyakan peminat dilihat tidak senang dengan keputusan tersebut apabila beberapa lagu yang dikatakan favourite tidak tersenarai ke Final, antaranya lagu Sembah (Naim Daniel) Sakit (Zynnakal & Yonnyboii) serta Takkan Terlerai (Ernie Zakri & Syamel).

AJL adalah pertandingan lagu bukan nyanyian

Komposer terkenal, Azmeer selaku ketua juri kemudiannya tampil menjelaskan bahawa AJL adalah suatu pertandingan untuk lagu dan bukan untuk nyanyian.

Jelasnya semua lagu bertarung sewaktu di SFMM35 adalah karya terbaik, namun ada kekurangan sewaktu pemarkahan dilakukan.

Ini Pertandingan Untuk Lagu" - Azmeer Dedah AJL Bukan Pertandingan Nyanyian

“Semua lagu (di SFMM35) adalah juara. Bukannya tak bagus, cuma dari sudut pemarkahan ada kurang sedikit. Contohnya lagu Sembah nyanyian Naim Daniel, juri merasakan bunyi gitar terlalu mengganggu vokal. Saya faham, dalam persembahan ada konsep yang diketengahkan, namun keindahan lagu juga penting,” katanya.

Malah menurutnya ada lagu yang dipertandingkana seperti Sakit lebih sesuai dikategorikan sebagai lagu popular namun tidak memenuhi kriteria untuk layak ke AJL .

“Saya suka lagu itu, tetapi ia lebih kepada lagu popular dan bukan lagu pertandingan,” katanya memetik laporan Harian Metro.

“Kalau dah tahu jangan lah calonkan”

Namun jawapan Azmeer kemudiannya menarik perhatian penyanyi terkenal, Datuk Hattan yang jelas tidak bersetuju dengannya.

Menurut Hattan, semua orang perlu tahu mengenai revolusi muzik yang sedang berlaku di seluruh dunia justeru dia meminta barisan juri untuk berfikir di luar kotak dan perlu menerima pembaharuan.

Mengakui kec3wa dengan pemilihan tersebut, Hattan merasakan ada dikalangan juri yang masih berfikiran cara lama.

“Azmeer kata ada lagu yang tak sesuai untuk pertandingan. Kalau dah dikategorikan begitu, tak payahlah bagi lagu ini masuk bertanding dari awal.

“Banyak perkara baharu berlaku dalam muzik sekarang. Malah anak saya sendiri, Adam kata masa saya sudah berakhir. Saya pun mengakui kata-katanya. Kita kenalah hormat” jelas Hattan.

“Penjiwaan hebat lagu sakit wajar dihormati”

“Macam lagu Yonnyboii (Zynakal), penjiwaan yang hebat menerusi lagu Sakit wajar dihormati. Sekarang bukan lagi zaman menyanyi lagu nada tinggi atau rendah.

“Saya amat terkejvt apabila Sakit g4gal ke AJL35 kerana masih ada juri berfikiran cara lama. Kenalah bagi ruang untuk bakat baharu berkarya,” katanya kepada Harian Metro.

Lagu Zynakal -Sakit mempunyai ‘soul’

Tambahnya kenyaataan Azmeer berkaitan penjurian juga amat kurang sesuai.

“Saya lihat kenyataan Azmeer berkenaan penjurian amat kurang sesuai. Ada lagu yang terpilih tiada apa-apa kelainan sedangkan peminat nak sesuatu yang segar.

“Lagu Sakit adalah sesuatu yang segar dan patut diketengahkan lagi. Penjiwaan Yonnyboii (Zynakal) yang mengaku kesalahannya sangat ‘soul’,” katanya.

“Saya lihat juri nak pilih lagu yang menjerit-jerit sedangkan zaman itu sudah berlalu. Industri muzik kita sepatutnya perlu bergerak ke hadapan dan bukan mundur ke belakang atau berada di takuk lama,” katanya.

Dalam pada itu mengenai isu gitar pada persembahan Naim Daniel yang g4gal ke AJL, Hattan meminta Azmeer untuk menikmati lagu tersebut tanpa gitar dan menghayatinya.

Ezra Kong, Hael Husaini dominasi pentas AJL35

Tiga lagu Hael mara ke AJL35

Sementara, teka teki siapa yang lajak ke AJL35 akhirnya terungk4i malam tadi apabila diumumkan. Hael Husaini dan Ezra Kong mendominasi Anugerah Juara Lagu 35 (AJL35) apabila lima lagu ciptaan mereka layak ke pentas berprestij itu tahun depan.

Lagu berkenaan ialah Hati nyanyian Hael yang dicipta bersama Ezra, Belenggu Rindu (Datuk Jamal Abdillah, Wany Hasrita, Hael, Ezra); Kau Sakiti (Amir Masdi, Faizal Tahir, Mike Chan, Romeo, Mage & Ezra); Gila (Kaka Azraff, Noki, Loca B, Ezra) dan Peluang Kedua (Hael, MFMF).

Dari jumlah itu, Ezra menghasilkan empat lagu, manakala Hael tiga lagu dan dua daripadanya menyaksikan kerjasama mereka berdua.

Sementara itu tujuh lagi lagu yang layak ke AJL35 ialah 7 Nasihat (Shiha Zikir, Kmy Kmo dan Luca Sickta), Semalam (Aina Abdul), Hutang (Floor 88), Gundah (Ernie Zakri), Aku Bidadari Syurgamu (Aishah), Jangan Khianati Aku (Azlan & The Typewriter) dan Eh (Zizi Kirana).

Selain tersenarai lagu yang layak ke AJL35, Belenggu Rindu turut diumumkan sebagai Lagu Terbaik untuk episod ketiga SFMM35.

Terdahulu, dua lagu yang diumumkan sebagai Lagu Terbaik dalam dua episod terdahulu adalah Hati dan 7 Nasihat.

Episod ketiga SFMM35 turut menyaksikan persembahan daripada Jaclyn Victor dan Lah Ahmad menerusi lagu Ceritera Cinta yang pernah memenangi Vokal Terbaik di AJL22 pada 2008.

SFMM35 yang diacarakan Sherry Alhadad serta Haziq Hussni disiarkan secara langsung oleh TV3 dari Sri Pentas 2, Plaza Alam Sentral, Shah Alam dan saluran YouTube TV3,malam ini.

Semua episod SFMM35 berlangsung tanpa penonton dan mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan Majlis Keselamatan Negara (MKN).

‘Juri Sama Je Setiap Tahun, Tukarlah!’ – Ramai Tak Puas Hati Pemilihan 12 Lagu Ke Final AJL35

Kembali berlangsung selepas ditvnda akibat p4ndemik C0vid-19, pengumuman itu dilakukan oleh pengacara SFMM35, Sherry Alhadad dan Haziq Hussni. Keputusan penilaian 12 buah lagu finalis AJL35 dilakukan oleh juri-juri profesional iaitu Ajai, Edrie Hashim, Datuk Mokhzani Ismail, Helen Yap, Fauzi Marzuki, AG Coco dan diketuai oleh Azmeer.

Tidak puas hati karya lain tidak l4yak

Tertanya ramai peminat muzik tanah air kec3wa dengan senarai 12 lagu terbaik yang bakal ke AJL35 nanti. Ruangan komen dibanjiri komen netizen yang merasakan ada lagu lain yang lebih layak ke final berbanding pilihan juri semalam.

Antara yang hangat diperkatakan ialah pemilihan 3 lagu Hael Husaini yang layak ke pentas final. D4kwa mereka, lagu hebat seperti Sembah nyanyian Naim Daniel wajar diangkat sebagai salah satu lagu ke final AJL. Tak kurang juga ada yang tidak berpuas hati 3 lagu penyanyi yang sedang meningkat naik, Yonnyboi tidak terpilih langsung!

 

Sumber: HMetro, Buzzkini, Ohbulan

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! MH Network

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment on "“Masih Ada Juri Berfikiran Lama”- Hattan Kec3wa Dengan Pemilihan Finalis AJL 35"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*