Keajaib4n b4yi berusia ’27 tahun’

Nashville: B4yi berusia sebulan di Tennessee, Molly Everette Gibson mencipta sejarah selepas sel4mat dil4hirkan dengan menggunakan embr1o yang dibekukan sejak lebih 27 tahun lalu.

Portal Good Morning America (GMA) melaporkan Molly dil4hirkan dengan berat 2.7 kilogram (kg), hasil embr1o dibekukan daripada penderma yang kemudian dipindahkan ke rahim ibunya pada 10 Februari lalu.

Baby born from 27-year-old embryo believed to have broken record set by her big sister | CTV News

B4yi itu kini menjadi anak kepada suami isteri, Tina dan Benjamin Gibson.

Menurut kakitangan penyelidikan di Perpustakaan Perubatan Preston Universiti Tennessee, Amerika Syarikat (AS), embr1o itu adalah yang paling lama dibekukan.

Baby breaks record after being born from embryo frozen 27 years ago | The Independent

Justeru, kel4hiran Molly memadam rekod terdahulu yang dipegang oleh kakak kepada b4yi itu, Emma Wren Gibson yang dil4hirkan dengan kaedah sama, pada 2017.

Embr1o Emma dibekukan selama lebih 24 tahun bersama embr1o adiknya yang menjadikan mereka sebenarnya ‘adik-beradik gen3tik.’

“Ketika Tina dan Benjamin kembali untuk menjalani pem1ndahan embr1o , saya gembira kerana masih ada embr1o daripada penderma sama yang mendermakan embr1o Emma.

“Ini jelas menunjukkan teknologi yang digunakan bertahun-tahun yang lalu dapat memelihara embr1o itu untuk tempoh jangka panjang,” kata Pengarah dan Ahli Embr1ologi Makmal Pusat Pendermaan Embr1o Kebangsaan (NECD), Carol Sommerfelt. – Agensi

Jurang usia ibu dan b4yi Molly hanya 18 bulan

Baby born from 27-year-old frozen embryo breaks record - ABC News

Menurut laporan NY Post, jurang sebenar usia antara ibu dan b4yinya Molly hanya 18 bulan – dan berkat keaja1ban sains, b4yi yang memec4hkan rekod itu secara teknikal berusia 27 tahun.

Molly Everette Gibson dil4hirkan dari embr1o yang dibekukan pada Oktober 1992 – hanya 18 bulan setelah ibunya, Tina, yang kini berusia 29 tahun, dil4hirkan pada bulan April 1991.

“Svkar untuk tidak memikirkannya,” kata Tina kepada The Post dari rumahnya di Knoxville, Tennessee. “Tetapi, sejauh yang kami fikirkan, Molly adalah keajaiban kecil kami.”

Menurut penyel1dik di Perpustakaan Perubatan Universiti Tennessee Preston, gadis itu mencatat sejarah sebagai embr1o beku terpanjang yang diketahui menghasilkan kel4hiran hidup.

Hebatnya, kedatangan Molly pada 26 Oktober memec4hkan rekod sebelumnya yang dipegang oleh kakaknya, Emma Wren, yang menghabiskan 24 tahun semasa kel4hirannya pada November 2017.

Embr1o mereka dibekukan bersama dan merupakan adik beradik gen3tik. Mereka dicairkan hampir tiga tahun di Pusat Pendermaan Embr1o Nasional (NEDC) sebelum mereka dip1ndahkan ke rahim ibunya Tina.

Oleh kerana mereka disumbangkan tanpa nama, ibu bapa kandung mereka tidak diketahui.

“Sangat bermanfaat bagi saya untuk melihat embr1o yang dibekukan beberapa tahun yang lalu mengak1batkan kel4hiran b4yi yang cantik,” kata pengarah makmal NEDC, Dr Carol Sommerfelt. “Saya merasa bangga menjadi sebahagian daripada proses ini.”

Menyingkap pertama kali ke NEDC

Tina dan suaminya, Benjamin, 36, pertama kali beralih ke NEDC setelah mencuba anak mereka sendiri selama lima tahun. Benjamin mempunyai fibr0sis sista, yang boleh menyebabkan kem4ndulan.

Pasangan itu, yang sudah berkahwin selama 10 tahun, sebelumnya bersedia untuk mempunyai anak-anak dan sedang mempert1mbangkan untuk mengambil anak angkat. Tetapi, pada awal tahun 2017, ibu bapa Tina memberitahu mereka mengenai sebuah NGO setelah menonton mengenainya di berita TV tempatan.

“Kami seperti,” Kedengarannya g1la. Tidak, terima kasih, kami tidak berminat, ‘‘ kenang Tina tentang pr0spek h4mil dengan embr1o penderma.

“Kemudian kami terus memikirkannya dan tidak dapat berhenti berfikir mengenainya”

Akhirnya, mereka mengunjungi pusat tersebut (berpusat di kota asal mereka) dan diberi gambaran mengenai sekitar 300 orang asing yang telah menderma embr1o setelah menjalani r4watan IVF.

“Kami tidak pilih-pilih,” kata Tina, yang bekerja sebagai guru sekolah rendah. “Kami hanya mahukan b4yi.”

 

Sumber: CNN, NY Post, HMetro

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! MH Network

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment on "Keajaib4n b4yi berusia ’27 tahun’"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*