“Teran Keluarkan Uri”- Dua kali jadi ‘bidan ekspress’, netizen harap Koperal ini dinaikkan pangkat

Setiap kali mendengar perkataan anggota polis, pasti kita terfikir mengenai jen4yah. Namun berbeza kali ini apabila seorang anggota polis berjaya menyel4matkan seorang wanita yang mahu bers4lin awal pagi kelmarin.

Koperal jadi ‘bidan terjvn’

Kebetulan atau suratan takd1r apabila seorang anggota polis lelaki yang pernah menjadi ‘bidan ekspres’ 13 tahun lalu, sekali lagi menyelamatkan seorang wanita yang mel4hirkan bayi di dalam tandas awal pagi tadi.

Memetik laporan Harian Metro, Koperal Mohd Zahri Ramzan yang ketika itu mahu keluar dari rumahnya di Kampung Padang Balang Hilir, ibu kota tiba-tiba didatangi seorang individu yang meminta bantuan.

Beliau yang berusia 35 tahun bergegas ke rumah wanita itu dan terkejvt apabila mendapati m4ngsa sedang terbaring men4han kesak1tan di dalam tandas yang sempit.

“Saya dapati wanita itu amat lem4h dan baru melah1rkan seorang b4yi lelaki. Kami dimaklumkan wanita itu mulanya meng4du mahu membvang air besar sebelum melah1rkan b4yi tidak cukup bulan secara t1ba-t1ba,” katanya.

Bergeg4s ke hospital

Selepas mengvsung keluar m4ngsa secara perlahan-lahan dan dibar1ngkan di ruang tamu rumah, dia mendapati uri b4yi berkenaan masih berada di dalam rahim wanita berkenaan.

“B1mbang ia boleh memb4hayakan ny4wa wanita itu, saya memintanya mener4n supaya uri itu dapat dikeluarkan.

“Alhamdulillah, uri itu akhirnya dapat dikelvarkan sebelum dibalvt dengan kain sementara menunggu ambulans tiba. Saya kemudian mem4ngku b4yi itu sebelum membersihkannya menggunakan kain,” ujarnya.

Wanita itu kemudiannya dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) dengan menaiki ambulans sekitar jam 8.15 pagi.

Dia yang bertugas di Bahagian Koordinasi Sumber Sokongan, Jabatan Penceg4han Jen4yah dan Kesel4matan Komuniti (JPJKK) Bukit Aman berkata, kejadian tersebut bukan yang pertama buat dirinya.

Ini kerana dia pernah menyambut kelah1ran seorang b4yi perempuan di Wangsa Maju pada Mac 2007 dengan menggunakan ilmu ketika menjadi anggota Angkatan Pertahanan Awam (APM).

Tahniah tuan! Terus buat kebaikan

Layak untuk dinaikkan pangkat

Alhamdulillah selamat dua2 nyawa

 

Sumber: Harian Metro, OMM

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! MH Network

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment on "“Teran Keluarkan Uri”- Dua kali jadi ‘bidan ekspress’, netizen harap Koperal ini dinaikkan pangkat"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*