Info Luar Negara Viral

(Video) Zanziman Ellie Si ‘M0wgli Dunia Nyata’, Hidup Di Hutan Afrika Kerana Ker4p DibuIi

Seorang remaja lelaki, Zanziman Ellie atau dikenali sebagai “M0wgli dunia nyata” yang hidup di hutan ak1bat dibuIi oleh penduduk setempat. Remaja tersebut dianggap “keaja1ban” oleh ibunya setelah keh1langan lima orang anaknya tatkala penamp1lannya dipandang pel1k oleh masyarakat sekeli1ling.

Zanziman Ellie, 21, lives in a jungle in Rwanda, East Africa Zanziman Ellie, 21, t1nggal di hutan di Rwanda, Timur Afrika. Foto The Sun

Menerusi video, dapat menggambarkan perasaan pasangan suami isteri yang sed1h dengan keh1langan lima orang anak mereka sehingga mereka memohon kepada Tuhan untuk dikvrniakan seorang anak. Bahkan, pasangan tersebut tidak kisah f1zikal anak selagi anak itu tidak mninggal dunia.

Sembilan bulan kemudian, lah1rlah seorang b4yi yang diberi nama Zanziman Ellie tetapi b4yi tersebut mend3rita micr0cephaly.

Apa itu Micr0cephaly?

Micr0cephaly adalah keadaan yang mempengarvhi ukuran kep4la seseorang individu semasa dilah1rkan.

Satu dalam beribu keadaan boleh menyebabkan b4yi mengalami mas4lah pembelajaran atau kec4catan f1zikal ketika mereka dewasa.

Tidak ada uj1an atau r4watan untuk mikr0sefali tetapi kadang-kadang boleh diambil semasa imb4san lew4t semasa keh4milan.

Gambar via Kumparan.com

Ia didiagn0sis dengan mengvkur kep4la b4yi 24 jam selepas kel4hiran. Micr0cephaly sering menyer4ng b4yi yang ibunya dijangk1ti v1rus Z1ka. Keadaan ini mempengarvhi perkembangan 0tak b4yi dan kemampuan int3lektual.

Meng4singkan diri

Disebabkan itu, Zanziman Ellie sanggvp berjalan 20 batu setiap hari demi mengel4kkan dirinya menjadi m4ngsa bvli oleh penduduk setempat. Bukan itu sahaja, remaja tersebut mempunyai p0tensi berl4ri dengan laju dan mah1r mem4njat p0kok.

Zanziman is believed to have learning disabilities Gambar via The Sun

Selain itu, dirinya yang tidak bersekolah hanya melvangkan masa dengan meng3mbara ke dalam hutan. Menurut laporan, dirinya juga pernah menjelajahi hutan sehingga 230 km bahkan hanya makan rvmput sepanjang berada di dalam hutan tersebut.

Zanziman is teased by fellow villagers Zanziman dius1k oleh rakan-rakan kampung. Foto The Sun

Ibunya turut menjel4skan bahawa anaknya itu tidak boleh bercakap seperti manusia n0rmal, tetapi anaknya itu boleh memahami segala apa yang dikatakan.

 

 

Sumber: The Sun, Siakap Keli

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! MH Network

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *