Kisah Masyarakat Tempatan Viral

Belum reda mist3ri ketukan pintu, Penduduk Sabak hadapi pula g4ngguan lain

BUNYI ketukan pintu yang kvat hingga mengejutkan penghuni rumah di beberapa kampung sekitar Sabak Bernam sejak beberapa hari lalu masih menjadi teka-teki.

G4ngguan mist3ri itu turut menjadi perbualan hangat netizen di Facebook sehingga menarik perhatian seorang wanita untuk berkongsi pengalaman s3ram yang pernah dilaluinya.

Menurut Nur Rabitahani Basroh yang sudah menetap di Kampung Kemboja, Sepintas juga di daerah sama sejak enam tahun lalu, dia sering dig4nggu dengan bunyi pintu rumah diketvk tanpa salam sejak tiga bulan lalu.

Bukan Perkara Baru, bunyi suara men4ngis minta t0long

“Sebenarnya gangguan mist3ri ni bukan perkara baru bagi saya. Pintu rumah saya sering diketuk tiga kali tanpa salam sejak tiga bulan lalu.

“Waktu tu pukul 10 malam. Saya hanya tinggal dengan anak-anak. Bukan saja pintu rumah diketuk, gril rumah pula dig3gar macam nak roboh bunyinya.

Nur Rabitahani berkongsi pengalaman s3ram pernah dilaluinya sejak tiga bulan lalu.

“Sekarang tak sangka benda tu g4anggu satu Sabak Bernam. G4ngguan tu bermula pukul 10 malam sampai 4 pagi, kiranya benda tu kuat lepas Maghrib, nak Subuh jadi l3mah,” katanya.

Kata ibu kepada lima orang cahaya mata ini, dia turut terdengar bunyi suara men4ngis merintih seolah-olah meminta pert0longan.

“Selang beberapa minit pintu rumah diketuk, saya dengar bunyi suara men4ngis mendayu-dayu seolah-olah meminta tolong dekat tepi tingkap di ruang tamu.

Anak saya berumur tiga tahun selalu sebut p0cong. Dia juga selalu cakap mama… kat luar ada orang datang. Masa tu malam, mahu tak mer3mang bulu roma saya.

“Masa tu saya memang dah meng-gigil, tak berani buat apa-apa. Cermin tingkap masa tu memang tak pasang langsir tapi saya tak nampak apa-apa kelibat lalu,” katanya.

Tidak lama kemudian, Nur Rabitahani berkata, dia membuka pintu rumahnya kerana tidak meng3syaki sesuatu yang p3lik ketika itu.

“Selepas tu saya buka pintu tapi tak ada siapa-siapa kat luar rumah. Kesan tapak kaki pun tak ada. Saya jadi s3ram sejuk.

Antara penampakan p0cong yang berjaya dirakam seorang penduduk di kawasan tersebut.

“Lepas tu saya pun tertanya-tanya siapa yang ketuk pintu tadi tu. Kalau manusia pasti ada kesan tapak kaki sebab masa tu hujan baru berhenti.

“Saya pun cerita dengan seorang jiran. Dia siap pesan jangan keluar rumah malam-malam sebab ada orang di Sepintas tengah uji ilmu seru p0cong,” katanya.

Sejak insid3n yang viral itu, wanita berusia 30 tahun itu bersama anak-anaknya kini bermalam di rumah ibunya dekat Batu 2 Sepintas.

“Sekarang saya masih t4kut dan ambil keputusan untuk tidur di rumah mak yang tidak berapa jauh dari rumah saya sejak Jumaat.

“Walaupun saya ni jenis kasar tapi pen4kut juga sebab saya sendiri pernah dig4nggu sebelum ini,” katanya.

Nur Rabitahani yang berniaga bunga secara kecil-kecilan juga percaya g4ngguan mist3ri itu bukan perbuatan manusia.

Tangkap layar video bunyi ketukan tanpa salam yang tular di media sosial.

“Ramai kata h4ntu raya sebab mencari tuan rumah baru tapi yang arif bab ilmu gh4ib kata p0ntianak.

“Anak saya berumur tiga tahun selalu sebut p0cong. Dia juga selalu cakap mama… kat luar ada orang datang. Masa tu malam, mahu tak m3remang bulu roma saya.

“Saya pula rasakan benda ni kerja p0ntianak. Saya kerap dengar bu-nyi ramai orang berseret atas bumbung setiap malam. Ramai kata kalau dari bumbung ke pintu ni kerja p0ntianak,” katanya.

Dalam pada itu, Nur Rabitahani turut berharap agar misteri tersebut dapat dirungkai segera supaya penduduk kampung dapat menjalani kehidupan dengan t3nteram.

“Saya harap masalah ini dapat diselesaikan secepat mungkin. Sekarang anak-anak saya semua jadi t4kut walaupun di dalam rumah sendiri.

“Saya juga merancang untuk pindah ke rumah baharu bulan depan kerana tidak tahan dig4nggu. Orang yang berubatkan saya dulu pernah kata rumah saya tu laluan ji-n,” katanya mengakhiri perbualan.

‘Siapa ketuk pintu, jadi mist3ri penduduk kampung di Sabak Bernam’

Bunyi ketukan pintu yang ku4t hingga meng3jutkan penghuni rumah, mencetuskan tanda tanya dan menjadi mist3ri dalam kalangan penduduk beberapa kampung sekitar daerah ini sejak kelmarin.

Ketukan itu menimbulkan persoalan dengan pelbagai ulasan daripada netizen, antaranya mendakwa ada individu tidak bertanggungjawab sengaja melakukan perbuatan itu hingga tular menerusi aplikasi WhatsApp dan laman sosial Facebook.

Difahamkan, g4ngguan ketukan itu berlaku pada waktu malam hingga awal pagi itu dan membabitkan beberapa kampung lain, antaranya Batu 38, Kampung Tengah dan Kampung Banting.

Penduduk Kampung Batu 37, Mhd Khairol Anuar Mhd Zaini, 38, mendakwa ketika berada di dapur rumahnya kira-kira 10.45 malam, dia terdengar bunyi ketukan yang datang dari pintu dapurnya.

“Bunyi ketukan itu kuat seolah seseorang mahu masuk ke dalam rumah dengan cepat.

“Apabila saya intai menerusi tingkap, tidak nampak siapa yang ketuk. Beberapa minit kemudian, bunyi ketukan itu kembali dan ia datang dari bilik air di dalam rumah.

“Kebetulan bilik air itu sudah lama tidak digunakan, jadi seluruh tubuh saya mengg-igil dan bulu roma mer3mang sebaik dengar ketukan itu,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Mhd Khairol menunjukkan pintu yang diketuk susulan g4ngguan mi-steri di rumahnya di Kampung Batu 37, Sabak Bernam. – Foto Mhd Khairol Anuar Mhd Zaini
Penduduk Kampung Tengah, Nor Zaihana Yaakob, 38, mendakwa turut mengalami pengalaman sama ketika berada dua anak dan ibunya ketika berada di rumah.

“Mulanya saya ingatkan dua anak saudara pulang dari kerja. Namun, sangkaan itu meleset apabila tiada siapa di luar rumah sewaktu saya menjenguk menerusi tingkap.

“Seram jugalah dengan peristiwa ini. Tambahan pula, suami tiada di rumah kerana bekerja malam,” katanya.

Pengerusi Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) Kampung Batu 37 Darat, Muhammad Nazri Saiman, memaklumkan pihaknya menerima aduan berhubung perkara itu.

Muhammad Nazri berkata, g4ngguan itu turut berlaku kepada dirinya ketika berada di rumah kira-kira 11 malam kelmarin.

“Difahamkan, hampir separuh penduduk kampung ini mengadu berkenaan kej4dian (ketukan pintu) itu.

“Saya menasihatkan mereka agar berhati-hati dan tidak membuka pintu sekiranya terdengar bunyi mencurig4kan,” katanya.

Beliau berkata, penduduk dinasihatkan menghubungi polis atau pihaknya, selain jiran terdekat sekiranya ternampak individu mencu-rigakan.

“Kami kini mengambil tindakan dengan melakukan rondaan membabitkan sukarelawan MPKK bermula 10 malam hingga 3 pagi di sekitar kampung ini,” katanya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *