Kisah Masyarakat Luar Negara Viral

Pemuda ini jadi jutawan segera selepas jual batu meteorit RM7.6 juta

MEDAN – Seorang pembuat k3randa di Indonesia menjadi jutawan segera selepas batu angkasa j4tuh di atas bumbung rumahnya ketika kejadian pada Ogos lalu.

Josua Hutagalung, 33, berada di kediamannya di Kolang, Sumatera Utara ketika meteorit berukuran seperti saiz football itu menimpa beranda.

Menurutnya, dia telah menjual batu angkasa seberat 2.2 kilogram yang mempunyai nilai kira-kira 1.4 juta pound (RM7.6 juta) yang bersamaan gaji diterima untuk tempoh selama 30 tahun.

“Saya sedang membuat keranda apabila terdengar dentvman yang kuat hingga menyebabkan rumah saya bergegar. Batu itu terlalu p4nas untuk dipegang. Oleh itu, isteri saya menggunakan cangkul dan membawanya masuk ke dalam rumah,” ujarnya.

Jelasnya, wang diterima hasil jualan meteorit tersebut menyebabkan dia memilih untuk berhenti kerja dan berhasrat mahu membina gereja baharu di kampung didiaminya.

“Saya mengimpikan untuk mempunyai seorang anak perempuan. Saya harap ia akan membawa tuah kepada kami,” kata bapa kepada tiga anak itu.

Josua berharap batu angkasa itu juga akan membawa tuah kepada keluarganya. – Foto Agensi

Sementara itu, pakar batu angkasa, Jared Collins memberitahu dia mendapat tawaran yang tinggi untuk membeli batu angkasa itu.

Collins kemudiannya menghantar meteorit tersebut ke Amerika Syarikat yang kini disimpan di Pusat untuk Penyelidikan Meteorit di Arizona State University.

Batu angkasa itu diklasifikasikan sebagai CM1/2 carbonaceous Chondrite, jenis yang sangat jarang ditemui dan dipercayai mengandungi asid amino unik dan unsur primordial lain.

Difahamkan, serpihan meteorit itu turut dibeli pengumpul kedua dan kini dijual di laman eBay. – Agensi

Viral, Video Batu Hitam Dipanggil Meteor Jatvh dari Langit hingga Mengenai Rumah Penduduk

Sebelum ini tular di media sosial sebuah video  batu hitam disebut meteor jatuh dari langit dan mengenai sebuah rumah penduduk kampung. Video tersebut dikongsi oleh pemilik akun Facebook Josua Hutagalung pada Sabtu (1/8/2020) sekitar pukul 17.34. Dalam video itu kelihatan batu berwarna hitam masuk ke dalam tanah hingga beberapa sentimeter. Selain itu,  atap rumah juga tampak berlubang dikatakan karena h3ntaman batu tersebut.

Berikut ayata yang diucapkan perakam video tersebut: “Halo gais, ini ada jatuh dari langit gais, . Menimpa seng gais, ah mungkin meteor, ini batunya, . Baru 30 menit yang lalu gais, sekarang kita gali dulu ya gais.”

Seperti diceritakan peristiwa tersebut  terjadi di Dusun Sitahan Barat, Desa Satahi Nauli, Kecamatan Kolang, Kabupaten Tapanuli Tengah, Sumatera Utara. Batu hitam jatuh mengenai rumah perakam video tersebut, Josua Hutagalung pada Sabtu (1/8/2020) .

Josua yang bekerja sebagai pembuat k3randa di Kolang memberitahu, fenomena alam yang dialaminya adalah peristiwa yang jarang berlaku.

“Ini adalah fenomena alam yang kami yakini membawa keberuntungan bagi keluarga kami. Pasalnya, begitu luas bumi ini, kenapalah harus ke rumah kami ini batu itu jatuh,” kata Josua.

Pada Sabtu (1/8/2020), ketika dia sedang bekerja membuat k3randai, dan tiba-tiba terdengar suara gemuruh di langit. Warga sekitar menduga bahwa itu adalah suara p3tir. Berselang sekitar setengah jam terdengar benda keras mengh3ntam atap rumahnya yang mengakibatkan terjadinya g3garan.

“Saya terkejut dan langsung berlari melihat apa yang terjadi bersama istri. Setelah kami lihat ke atap rumah kami b0cor dan berlubang bulat. Merasa curiga, kemudian kami memeriksa lokasi sekitar halaman rumah, dan kami dapati tanah sudah berlubang dengan kedalaman sekitar 15 sentimeter atau sekitar sejengkal orang dewasa,” ucap dia. Tambah Josua lagi, setelah peristiwa itu, ramai penduduk kampung mula mengunjungi  kediaman Josua

sumber: sinar harian, kompas

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *